مقالات, ارتوپدی و توان بخشی

نکات مهم در هنگام بروز کمر درد

نکات مهم در هنگام بروز کمر درد

یکی از درد های شایع در دوران ما، کمر درد است. کمر درد به علل مختلفی ایجاد می شود و شدت آن از کم تا زیاد و خانه نشینی مطلق متفاوت است. برخی فکر می کنند که تنها مشاغل پر فشار جسمی هستند که افراد را دچار کمر درد می کنند، این گمان اشتباه هست، کمر درد امروزه یک معضل برای افرادی است که مشاغل اداری و پشت میز نشینی دارند. خیلی از مشاغل هستند که می توانند بر سلامت گردن، کمر و ستون فقرات تاثیرات منفی بگذارند. به هر حال، به هر طریقی که فرد دچار کمر درد شود، این مهم است که در هنگام بروز کمر درد، چه رفتاری از خود نشان دهد تا دردش تسکین یابد. به افرادی که دچار گردن درد می شوند توصیه می شود از گردن بند طبی استفاده کنند تا از میزان درد آن ها کاسته شود. در مقاله ای که پیش روی شماست قصد داریم به نکات مهم در هنگام بروز کمر درد بپردازیم.

هنگام بروز کمر درد چه کنیم؟

به نظر متخصصان ارتوپدی، اگر کسی سابقه فعالیت های ورزشی نداشته باشد و بعد از بروز کمر درد، برای درمان به استخر برود نیز به خود بیشتر آسیب می زند. بسته به علتی که باعث کمر درد شده است، کاری که بیمار باید هنگام کمر درد بکند متفاوت است اما استراحت بهترین کار ممکن است. اگر داروی مسکن فقط زمانی که درد به سراغ فرد می آید خورده شود، تنها یک تسکین دهنده درد است، اما اگر پزشک آن را تجویز کند و دستور دهد در زمان های خاصی خورده شود، می تواند یک داروی موثر درمانگر باشد. بهترین کار هنگام بروز کمر درد استراحت کردن است. گرم کردن کمر با حرکات کششی و یا کیسه آبگرم می توان به کاهش درد کمک کند. شنا کردن برای زمانی که بیماری خوب شده است مفید می باشد و هدف از آن تقویت عضله ها و پیشگیری از عود کردن بیماری است.

خوابیدن در رخت خواب برای دو روز، روی دو پتو، یک تخت سفت یا تشک پشمی پنبه ای سنتی می تواند درد را کاهش دهد. دراز کشیدن به دو صورت برای کمر خوب است، یکی خوابیدن به پهلو و جمع کردن پا ها به داخل شکم و دیگری خوابیدن به صورت طاقباز به شرط آن که یک بالش کوچک زیر زانو قرار بگیرد. نواحی دردناک بهتر است گرم نگه داشته شوند، استفاده از دارو برای کمر درد مثل دارو های ضد درد و مسکن، شل کننده عضلات و ضد اسپاسم می تواند مفید باشد، به شرط آن که با نظر و تجویز پزشک با دوز مناسب مصرف شود. استفاده از توالت فرنگی، برای افرادی  که به درد کمر مبتلا هستند امری الزامی است.

درمان کمر درد

نکات مهم در پیشگیری از کمر درد

  • در دستشویی، آرام از جایتان بلند شوید.
  • برای این که کمتر در دستشویی بنشینید، از میوه های ضد یبوست استفاده کنید.
  • برای برداشتن اشیا، خم نشوید و از زانو هایتان کمک بگیرید.
  • اگر درد خفیف در نواحی کمر احساس کردید، با بستن یک شال گرم به دور کمر، از آن محافظت کنید. همچنین می توانید از کرست لومبوساکرال با کش دوبل هم تاثیر گذار است.
  • اگر پشت میز زیاد می نشینید از میز و صندلی استاندارد استفاده کنید، شیوه نشستن روی صندلی هم باید استاندارد و درست باشد. حالت استاندارد حالتی است که هنگام نشستن روی صندلی، حالت گودی کمر حفظ شود. افرادی که شغل آنها طوری است که باید مدت زمان زیادی را در طول روز پشت میز بنشینند بهتر است که از بالشتک دوکاره طب و صنعت کد 90200 استفاده کنند. این بالشتک باعث حفظ حالت گودی کمر می شود و از کمر درد جلوگیری می کند.
  • هنگام ایستادن، گوش ها، شانه و لگن باید در یک راستا قرار داشته باشند. اگر قرار است بیشتر از 20 دقیقه بایستید، زیر یکی از پاهایتان یک بلندی به اندازه یک قابلمه یا آجر کابینت قرار دهید و هر 5 دقیقه پاهایتان را عوض کنید.
  • هنگام خوابیدن به پشت بخوابید و زیر زانو یک بالش کوچک قرار دهید. اگر به پهلو می خوابید پا ها را در شکم جمع کنید. همچنین استفاده از بالشت گردنی در زمان خواب نیز می تواند به کاهش درد کمر کمک کند. زیرا این کار باعث صاف شدن ستون فقرات می شود و درد را کاهش می دهد.
  • وقتی می خواهید از تخت پایین بیایید، ابتدا پایتان را از تخت اویزان کنید سپس با کمک دست ها و با سفت کردن عضلات شکم از جا برخیزید. بلند شدن یکباره به صورت دراز و نشست، می تواند در طولانی مدت به کمر و دیسک فشار وارد کند.
  • تشک مناسب برای خواب، تشک هایی هستند که سفت و با قوامند. تشک های طبی تقریبا سفت نیز برای خواب مناسب هستند. می توان از یک پتوی چند لایه شده نیز به عنوان تشک استفاده کرد. تخت های فنری که خیلی نرم هستند، حتی اگر نام طبی روی آن ها خورده باشد، اصلا برای بیماران دچار کمر درد مناسب نیست.

چه کسی در معرض کمر درد است؟

کمر درد یک مشکل جهانی است و در تمام نقاط جهان مبتلایان از درد کمر رنج می برند. WHO کمر درد را مهم ترین علت ناتوانی در جهان معرفی کرده است. عموما پنج عامل در ایجاد کمر درد، تاثیر بسیار زیادی دارند. بلند کردن اشیاء سنگین، قرار گرفتن روزانه بدن در معرض لرزش، مثل تکان خوردن های اتوبوس، کار کردن بیش از اندازه، کار کردن در حالتی که گردن خم باشد و انجام کار های تکراری فشاری، دلایلی هستند که عموما به عنوان به وجود آورندگان کمر درد از آن ها یاد می شود. افرادی که در طول روز به خاطر شغلشان مجبورند اجسام سنگین را بلند کنند بهتر است که این کار را چند نفری انجام دهند و از کمربند کار طب و صنعت کد53300 استفاده کنند. این کار باعث کاهش فشار به کمر می شود.

کمر درد

 انواع کمر درد

کمر درد به انواع مختلفی تقسیم می شود که تشخیص این که فرد به کدام نوع از آن مبتلاست کاری است که پزشک باید انجام دهد. درد های ناشی از سیاتیک، درد های مفاصل ستون فقرات، درد های ناشی از مفصل اس آی، درد های ناشی از سرخوردگی ستون فقرات و درد های ناشی از روماتیسم، انواع مختلف کمر درد هایی هستند که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. درمان هر کدام از این کمر درد ها با یکدیگر متفاوت است. معمولا درمان کمر درد به دو شیوه مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شود که برای هر بیمار با بیماری دیگر فرق دارد. کمر درد همچنین می تواند به دلیل مشکلات پا نیز به وجود بیاید. مانند صافی کف پا که می تواند باعث انحراف ستون فقرات شود. افرادی که در پای خود دچار مشکل هستند باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند و در صورت تجویز پزشک از کفی طبی استفاده کنند.

یکی از دارو هایی که شما می توانید برای تاثیر فوری اما با ماندگاری کم استفاده کنید پماد پیروکسیکام است. در واقع این پماد خاصیت ضد التهابی دارد علاوه بر این برای کمر درد و درد های ستون فقرات نیز تسکین دهنده است. البته توجه داشته باشید قبل از استعمال این پماد بروشور داخل جعبه را مطالعه کرده و موارد تداخل دارویی آن را نیز در نظر داشته باشید.

سخن پایانی

گفتن این نکته ضروری است که اکثر دارو های ضد درد و مسکن ها، می توانند به معده آسیب بزنند و آن را دچار خونریزی کنند، پس به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با یک پزشک متخصص هر دارویی را به خصوص به مدت طولانی استفاده کرد. تشخیص این که شما کمر دردی جدی دارید یا صرفا دچار اسپاسم عضلانی شدید با پزشک متخصص است، به خصوص اگر کمر دردی دارید که شب ها درد آن بیشتر می شود حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که می تواند حاکی از مشکلی جدی و حتی تومور های سرطانی باشد. اگر پزشک تشخیص داد که شما دچار بیماری کمر درد شده اید به توصیه های او خوب گوش کنید. ضمنا از پزشک خود در مورد خرید کمربند طبی نیز مشاوره بگیرید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید و به شما در تسکین کمر دردتان کمک کند. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله رایج ترین مشکلات پا و شیوه های درمان آن را مطالعه کنید. پا از مهم ترین اعضای بدن است که ممکن است در صورتی که به آن توجه نکنید دچار مشکل شود. در این مقاله در مورد مشکلاتی که پا را تهدید می کند و در مورد روش های درمان آن صحبت کرده ایم.

20 دیدگاه در “نکات مهم در هنگام بروز کمر درد

  1. مینا گفت:

    خیلی ممنون از عرفان طب

    1. عرفان طب گفت:

      با تشکر از توجه شما مخاطب عزیز خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته است

  2. ثریا گفت:

    هنگام رانندگی چطور؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام خدمت شما کاربر عزیز، هنگام رانندگی نیز باید حالت درست نشستن را برای جلوگیری از کمردرد رعایت کنید

  3. اعظم گفت:

    نحوه نشستن هم باعث کمردرد میشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و تشکر از شما کاربر عزیز، بله در مواردی که حالت نشستن به صورت مناسبی نباشد امکان کمردرد هست

  4. علیرضا گفت:

    نوع کفش هم میتونه روی کمردرد تاثیری داشته باشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و تشکر از شما کاربر عزیز، بله در مواردی که کفش نامناسب بر نحوه حرکت شما تاثیر منفی داشته باشد می‌تواند باعث ایجاد کمردرد شود

  5. سمیرا گفت:

    ایستادن زیاد هم میتونه باعث کمردرد بشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و سپاس از توجه شما کاربر عزیز، بله در مواردی که نحوه ایستادن درست رعایت نشود می‌تواند موجب کمردرد شده همچنین ایستادن طولانی مدت آسیب‌های دیگری نیز دارد

  6. هانیه گفت:

    استفاده از پیروکسیکام برای کمردرد مفیده؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم، بله در مواردی استفاده از این دارو می‌تواند درد را کاهش دهد اما برای درمان و ریشه یابی بهتر است به دکتر متخصص مراجعه کنید

  7. خاطره گفت:

    کسی که سابقه ورزش نداشته برای درمان کمردرد بره استخر ممکنه آسیب ببینه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر عزیز، بله افرادی که تمرینات ورزشی انجام نمی‌دهند بهتر است قبل از رفتن به استخر برای درمان کمردرد با پزشک متخصص مشورت های لازم را انجام دهند

  8. حسین گفت:

    مصرف متوکاربامول میتونه مفید باشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرص ادب خدمت شما کاربر عزیز، بله در مواردی که با پزشک مشورت کرده باشید می توانید از این قرص برای تسکین درد های مفصلی استفاده کنید

  9. شیرین گفت:

    با سلام آیا ورزش میتواند باعث کمردرد شود؟

    1. عرفان طب گفت:

      سلام خدمت شما کاربر گرامی بله ورزش نامناسب میتواند باعث کمردرد شود.

  10. سینا گفت:

    سلام خوابیدن هم میتواند کمر درد را تشدید کند؟

    1. عرفان طب گفت:

      سلام خدمت شما کاربر محترم، بله خوابیدن نادرست میتواند باعث کمردرد شود میتوانید هنگام خواب از بالشتک راحتی استفاده کنید تا دچار کمردرد نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *