ارتوپدی و توان بخشی, مقالات

رایج ترین مشکلات پا و شیوه های درمان آن

رایج ترین مشکلات پا و شیوه های درمان آن

پا یکی از اعضای پر کاربرد بدن است و به همین خاطر است که آن را قلب دوم می نامند. به خاطر همین استفاده زیاد، پای ما همیشه در معرض آسیب های گوناگون قرار دارد. بیماری های پا ممکن است در اثر سوابق ارثی به وجود بیایند یا حاصل سبک زندگی ناسالم باشند. همچنین نقش عوامل محیطی نیز در به وجود آمدن آسیب های پا موثر است. اگر مشکلات پا را نادیده بگیریم، می توانند در دراز مدت عوارضی جدی برای ما داشته باشند، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به رایج ترین مشکلات پا و شیوه های درمانی آن ها بپردازیم.

پا درد

درد قوس کف پا، که معمولا در میان عموم به پا درد معروف است، به خاطر التهاب در میان بافت کف پا، رخ می دهد. وقتی در قسمت میانی پا التهاب ایجاد می شود، بین انگشتان پا تا پاشنه کف پا کشیدگی ایجاد می شود. این مشکل بیشتر میان کسانی که شایع است که کف پایشان صاف است. بافت های کف پای این افراد دائما در حال کشش است تا قوس کف پا را کاهش دهد، این کشیدگی دائمی، آسیب های میکروسکوپی را در این ناحیه به وجود می آورد. اگر دچار درد در ناحیه قوزک پا شدید می توانید با استفاده از قوزک بند طبی این مشکل را حل کنید.

صافی کف پا

صافی کف پا بیماری ارثی یا اکتسابی است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دارای قوس کف پای استاندارد نیستند. وجود قوس کف پا، باعث می شود برخی از نیرو هایی که زمین به بدن اعمال می کند کم شوند، حال اگر کف پای فرد صاف باشد، این نیرو ها فشار زیادی به پا می آورند که در طول زمان می تواند منجر به آسیب های مفصلی و درد پا شوند. صافی کف پا، همانطور که اشاره کردیم تنها به صورت ارثی به وجود نمی آید و دلایل مختلفی مثل ضربات مختلف به پا، التهاب مفصلی روماتیسمی، چاقی، افزایش سن، بارداری در خانم ها، بیماری قند، در رفتگی، آرتریت روماتوئید و مشکلات عصبی می توانند از علل به وجود آورنده صافی کف پا باشند. افرادی که به صافی کف پا مبتلا هستند باید تحت نظر پزشک باشند و با تجویز پزشک از کفی طبی در کفش ها خود استفاده کنند تا میزان فشار به پایشان کم تر شود.

صافی کف پا یکی از عارضه هایی است که باید خیلی مورد توجه قرار بگیرد چرا که اکثر افرادی که کارشان به تعویض مفصل زانو یا عمل جراحی تعویض مفصل ران می کشد به این عارضه مبتلا هستند.

زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی، یکی از عارضه های بیماری دیابت است که در میان بیماران دیابتی شایع است. این عارضه به خاطر توزیع نامناسب فشار به پا بوجود می آید. وقتی به یک بخش از پا بیش از حد فشار وارد شود، پوست آن ناحیه آسیب می بیند و در صورت پاره شدن آن، آلودگی به آن نفوذ می کند و لایه های زیرش آلوده می شوند و عفونت در بافت و استخوان به وجود می آید. درمان زخم های دیابتی بسیار با اهمیت است و از شیوه های مختلفی اجرا می شود. بهبود یافتن این زخم ها مهم است چرا که در صورت بی توجهی و گسترش آلودگی می تواند به قطع عضو منجر شود. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید مراقب خود باشند و قند خون خود را با خرید دستگاه تست قند خون اندازه بگیرند.

زخم پای دیابتی

عفونت ناخن قارچی

گاهی ممکن است ناخن ترک یا برش های ریزی بردارد، قارچ ها قادر هستند که از میان این شیار ها وارد ناخن شوند. همین امر باعث ضخیم تر شدن ناخن می شود و رنگ آن را عوض می کند. این مورد در میان کسانی که پایشان زیاد عرق می کند یا کسانی که از استخر استفاده می کنند بیشتر است چرا که پای آن ها در معرض رطوبت بیشتری قرار دارد و قارچ ها در محیط های مرطوب رشد می کنند. برای درمان این مورد می توان از کرم هایی مخصوص بهره برد. علاوه بر این از قرص های ضد قارچ و جراحی نیز برای درمان این عفونت ها استفاده می شود.

خار پاشنه

خار پاشنه به حالتی می گویند که قسمت فاشیای کف پا، در محل اتصال با پاشنه دچار پارگی شود. درمان و بهبود این قسمت از پا به سختی و کندی پیش می رود چرا که خون رسانی در این ناحیه بسیار اندک است به همین دلیل این عارضه بیشتر می شود و فرد در قسمت پاشنه پای خود احساس درد می کند. خار پاشنه از جمله بیماری های پا است که باید به آن توجه کافی داشت چرا که توجه نکردن به آن باعث تشدید و افزایش خواهد شد. برای کاهش درد خار پاشنه استفاده از کمپرس سرد توصیه می شود.

هالوس والگوس

هالوس والگوس یا همان کجی شست پا یک ناهنجاری استخوانی در پا است. این عارضه باعث ایجاد اختلالات ساختاری در پا می شود. هالوس والگوس می تواند به علت صافی کف پا بوجود بیاید. در این بیماری شست پای فرد به جای این که صاف باشد به سمت دیگر انگشتان پا متمایل می شود. رفته رفته این عارضه درد و محدود شدن در حرکت را به همراه دارد. هالوس والگوس می تواند روی دیگر انگشتان پا نیز اثر بگذارد. می توانید با استفاده از بانداژ هالوکس والکوس طبی این مشکل را حل کنید.

سیاتیک

سیاتیک، طولانی ترین عصب بدن است و در صورت تحریک آن، دچار درد می شود. درد سیاتیک معمولا در پشت ران، پشت ساق و همچنین کمر احساس می شود و شدت آن از خفیف تا شدید متفاوت است. درد سیاتیک معمولا زمانی حس می شود که عصب در طول مسیر خود تحت فشار قرار بگیرد. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد این مسئله شوند که از جمله آن ها می توان به بیرون زدگی دیسک، بیماری های زمینه ای، رشد خار استخوانی، چاقی، شغل های سخت و… از جمله آن ها هستند. بسته به علت بوجود آمدن درد، روش های درمانی مختلفی برای آن مورد استفاده قرار  می گیرد. پزشکان به افرادی که دچار درد سیاتیک می شوند توصیه می کنند که از بلند کردن اشیاء سنگین خودداری کنند و حتما از کمربند طبی در طول روز استفاده کنند.

پیچ خوردگی و در رفتگی

یکی از رایج ترین مشکلات پا، پیچ خوردگی یا در رفتگی مچ پاست. چرخش مچ به داخل یا خارج، می تواند به بافت های نرم و رباط های مچ پا آسیب بزند. بهتر است فرد آسیب دیده فعالیت را متوقف کند و به پزشک مراجعه کند. استفاده از قوزک بند طبی می تواند در بهتر شدن این درد کمک کند.

پیچ خوردگی

نقرس

اگر اوسیداوریک در بدن افزایش پیدا کند می تواند سبب وجود عارضه هایی شود که یکی از آن ها نقرس است. نقرس بیماری ای است که شامل التهاب و درد در مفصل می شود. انگشت شصت پا و زانو، رایج ترین مفصل هایی هستند که در صورت ابتلا به نقرس با درد همراه هستند. نقرس هم ارثی و هم اکتسابی است. این عارضه بیشتر در سنین بالا رخ می دهد و با تجویز داروی درست کاملا درمان می شود. بیماران مبتلا به نقرس حتما تحت نظر پزشک و در زمان مشخص شده باید دارو های تجویز شده را مصرف کنند. این بیماران می توانند در صورت صلاحدید پزشک خود از زانو بند طبی نیز استفاده کنند.

انگشت چکشی

این بیماری باعث خم شدن انگشت به سمت بالا شده و مفاصل انگشتان را درگیر میکند و می تواند بسیار دردناک باشد. این عارضه مانند سایر بیماری ها می تواند متاثر از کفش نامناسب، ژنتیک و … باشد. در این حالت ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت دادن پا احساس درد داشته باشید که با مراجعه به پزشک و استفاده از کفش طبی مناسب می توانید به روند بهبود آن کمک کنید.

در این مقاله سعی کردیم به رایج ترین مشکلات پا و شیوه های مورد استفاده برای درمان آن ها بپردازیم تا بیشتر با این بیماری ها آشنا شوید، تا کنون سابقه بیمار شدن به بیماری های پا را داشته اید؟ تجربه خود را با ما در بخش نظرات در میان گذارید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده است. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در هنگام بروز کمر درد، را مطالعه کنید تا در مورد مواردی که سبب ایجاد کمر درد می شود اطلاعات مفید و کاربردی کسب کنید.

18 دیدگاه در “رایج ترین مشکلات پا و شیوه های درمان آن

  1. کوروش گفت:

    در مورد نقرس هم مطلب نشر بدید.

    1. عرفان طب گفت:

      با تشکر از توجه شما مخاطب عزیز بله حتما بزودی مقاله نیز انتشار میابد مقاله در این زمینه

  2. شاپرک گفت:

    خارپاشنه درمانی داره؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و تشکر از شما کاربر عزیز، بله شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص این بیماری را درمان کنید

  3. رویا گفت:

    کجی شست پا با عمل برطرف میشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و تشکر از شما کاربر عزیز، بله اگر این عمل به درستی و توسط پزشکی متخصص انجام شود می‌تواند این عارضه را برطرف کند

  4. یاسمین گفت:

    صافی کف پا میتونه ارثی باشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و سپاس از توجه شما کاربر عزیز، بله در مواردی صافی کف پا می‌تواند ارثی نیز باشد

  5. مرتضی گفت:

    صافی کف پا میتونه باعث تعویض مفصل زانو بشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم، بله در مواردی که این مورد درمان نشود ممکن است به زانو آسیب زده و نیاز به تعویض مفصل ایجاد شود

  6. ستاره گفت:

    رطوبت باعث به وجود اومدن قارچ پا میشه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر عزیز، بله رطوبت از عواملی است که می‌تواند باعث به وجود آمدن قارچ پا شود

  7. علی گفت:

    انگشت چکشی درمان قطعی داره؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرص ادب خدمت شما کاربر عزیز، در مواردی که بیماری خیلی پیشرفت نکرده باشد می توان با مشورت پزشک آن را درمان کرد

  8. محمد حسین گفت:

    سلام استفاده از قوزک بند برای پیچ خوردن پا مناسب باشد

    1. عرفان طب گفت:

      باسلام خدمت شما بله استفاده از قوزک بند میتواند از پیچ خوردن پا جلوگیری کند.

  9. شیما گفت:

    سلام استفاده از جوراب واریس در درمان واریس موثره؟

    1. عرفان طب گفت:

      سلام خدمت شما بله جوراب واریس میتواند واریس را درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *