دیابت, مقالات

ورزش برای افراد مبتلا به دیابت باید چگونه باشد؟

تاثیر ورزش بر کنترل دیابت

با افزایش شهر نشینی و کم تحرک شدن مردم در سراسر دنیا، ابتلا به بیماری دیابت در طول زمان افزایش چشم گیری داشته است. دیابت یک بیماری مزمن پیش رونده است که هنوز یک درمان قطعی برای آن کشف نشده است، با این وجود راه های درمانی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها بیماری را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. شما می توانید با استفاده از دستگاه تست قند خون به صورت دوره ای میزان قند خون خود را اندازه گیری کنید.

برای کنترل بیماری دیابت روش های مختلفی وجود دارد یکی از فعالیت های مهمی که موجب کنترل قند خون و درمان دیابت می شود ورزش کردن است. ورزش را یکی از پایه های اصلی در درمان دیابت به حساب می آورند، رژیم غذایی و دارو ها، دو پایه دیگر آن هستند. در مقاله ای که پیش روی شماست، قصد داریم نگاهی دقیق تر به ورزش افراد دیابتی بیندازیم. شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین بهتر است برای آشنایی بیشتر با دیگر راه های درمان دیابت مقاله راه های درمان دیابت چیست را نیز مطالعه کنید.

ورزش چگونه بر دیابت اثر می گذارد؟

ورزش کردن باید جزئی از زندگی فرد مبتلا به دیابت باشد، اگر از سنین کودکی، دیابت کودک تشخیص داده شده است، خانواده باید او را به انجام برنامه ریزی شده فعالیت های ورزشی ترغیب کنند. ورزش برنامه ریزی شده، علاوه بر این که در بهبود دیابت نوع 2 موثر است، بلکه می تواند از ابتلای کسانی که در خطر ابتلا به دیابت هستند نیز پیشگیری نماید. بهتر است ورزش قبل از این که فرد نیاز به مصرف دارو پیدا کند شروع شود چرا که تاثیر بیشتری روی بیماری می گذارد. یکی از عواملی که باعث بالا رفتن قند خون در بیماران مبتلا به دیابت 2 می شود، مقاوم شدن بدن نسبت به عملکرد انسولین است. ورزش این مقاومت را کاهش می دهد و به این ترتیب عملکرد انسولین در بدن فرد بالا می رود و گلوگز در خون به دیگر سلول ها انتقال و مصرف می شود این عمل، رفته رفته باعث کاهش قند خون می شود و تاثیرات خود را در آزمایشات ناشتا نشان می دهد. ورزش باعث افزایش کلسترول خوب بدن و کاهش چربی خون به ویژه تری گلیسیرید می شود. همچنین یکی از مهم ترین فواید ورزش، کاهش وزن است. وزن بالا می تواند تاثیر بسیار منفی روی بیماری دیابت داشته باشد. ورزش با کاهش وزن به همراه رژیم غذایی مناسب می تواند به کنترل دیابت کمک کند. بهتر است بعد از هر فعالیت ورزشی با خرید دستگاه تست قندخون سطح قند خون را بسنجید و به صورت دوره ای سوزن لنست دستگاه را تعویض کنید تا از نظر بهداشتی مشکلی ایجاد نشود.

ورزش

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز از تاثیرات ورزش مستثنی نیستند و می توانند فعالیت های ورزشی حرفه ای و آماتور داشته باشند. البته باید توجه کنند که اگر عوارض دیابت در آن ها ظاهر شده است باید تزریق انسولین را با توجه به رژیم غذایی و زمان انجام فعالیت های ورزشی تنظیم کنند.

از نظر روانی و روحی، ورزش این حس را در بیمار ایجاد می کند که «دیابت نمی تواند زندگی او را محدود کند» این روحیه به خودی خود فرد را از اضطراب و استرس دور نگه می دارد و به صورت غیرمستقیم باعث بهبود کنترل دیابت می شود. با انجام منظم تست قند خون، فرد می تواند تاثیرگذاری ورزش روی دیابت خود را بررسی کند. همچنین افرادی که به دیابت مبتلا هستند امکان ابتلا آنان ها به فشار خون افرایش پیدا میکند. بهتر است به صورت دوره ای فشار خون خود را با دستگاه فشارسنج دیجیتال سخنگو اندازه گیری کنید.

ورزش مناسب برای بیماران دیابتی

ورزش هایی هستند که بیشترین فایده را برای بیماران دیابتی دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این ورزش ها بپردازیم.

پیاده روی

یکی از آسان ترین ورزش هایی که نه هزینه چندانی دارد نه برای انجام آن لازم است به محل خاصی بروید، پیاده روی است. پیاده روی سریع، یک ورزش هوازی به حساب می آید که باعث افزایش ضربان قلب می شود. حداقل 150 دقیقه در هفته انجام ورزش هوازی برای بیماران دیابتی ضروری است. انجمن دیابت آمریکا معتقد است که بیمار دیابتی نباید دو روز پیاپی از ورزش هوازی دور بماند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری، قلب را قوی تر می کند و عملکرد ریه را بهبود می بخشد. اگر امکان انجام دوچرخه سواری را ندارید، یک دوچرخه ثابت تهیه کنید و با آن ورزش انجام دهید. دوچرخه سواری، گردش خون در پا ها را بهتر می کند و کالری زیادی می سوزاند. یکی از عوارض دیابت آسیب رساندن آن به پا هاست که با دوچرخه سواری می توان تا حدودی از آن جلوگیری کرد. ورزش دوچرخه سواری یکی از سنگین ترین ورزش ها است که شاید انجام آن سبب گرفتی عضلات یا پیچ خوردی قوزک پا شود که می توانید با استفاده از قوزک بند طبی این مشکل را بر طرف کنید.

تای چی

ورزش تای چی، ورزشی آرام است و علاوه بر ایجاد تناسب اندام، سبب کاهش اضطراب و استرس در افراد می شود. تای چی را می توان روزانه به مدت 30 دقیقه انجام داد. تای چی برای افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند یک انتخاب عالی است. افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند باید به صورت دوره ای با دستگاه تست قند خون میزان قند خون خود را اندازه گیری کنند. استفاده از نوار قند خون با کیفیت بالا سبب دقت بیشتر در اندازه گیری خواهد شد.

یوگا

یوگا عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد، به کاهش چربی ها کمک می کند و نهایتا باعث می شود کارکرد انسولین در بدن بیشتر شود. استرس زیاد، نقش بسیاری در افزایش قند خون دارد و یوگا یکی از ورزش هایی است که ذهن را آرام می کند و استرس را از بین می برد.

ورزش یوگا

وزنه برداری

وزنه برداری توده های عضلانی ایجاد می کند. ایجاد توده های عضلانی به حفظ قند خون در بیماران دیابتی کمک می کند. وزنه برداری، ورزشی نیست که هرکسی قادر به انجام آن باشد، از این رو باید آن را کم کم و با مشورت یک مربی شروع کرد تا به کمر و دیگر اعضای بدن آسیبی نرسد. اگر در زمان ورزش کردن خصوصا ورزش سنگین وزنه برداری مچ شما دچار پیچ خوردگی شد می توانید از مچ بندی طبی استفاده کنید تا این مشکل بر طرف شود.

شناکردن

شنا کردن

کاهش جریان خون در عروق خونی کوچک و از دست رفت حس پا ها، یکی از عوارضی است که می تواند گریبان گیر بیماران دیابتی شود. شنا کردن می تواند برای این موضوع مفید واقع شود. استفاده از لباس و کفش های مناسب برای جلوگیری از خراش پا یا لیز خوردن در استخر ضروری است چرا که زمان لازم برای بهبودی زخم پوست در بیماران دیابتی طولانی است و آن ها مستعد اینگونه عفونت ها هستند.

نکاتی درباره ورزش کردن افراد دیابتی

در روز های گرم، فرد دیابتی بهتر است، مراقب از دست رفتن مایعات بدن باشد.

تغذیه افراد مبتلا به دیابت هم بسیار مهم است. می توانید از محصولات رژیمی دیابت استفاده کنید تا دیابت شما کنترل شود.

سعی کنید در طول ورزش کردن، زخم و تاولی روی پایتان ایجاد نشود، به این منظور از کفش و جوراب مناسب استفاده کنید.

اگر تنها ورزش می کنید، زمان و مکان ورزش خود را به اطرافیان اطلاع دهید، اگر با شخص یا گروهی ورزش می کنید آن ها را در جریان بیماری خود قرار دهید تا در صورت وقوع اتفاقات، اقدامات لازم را انجام دهند.

جلوگیری از افت قندخون بعد از ورزش

اگر انسولین مصرف می کنید، مراقب افت ناگهانی قند خون در طول ورزش کردن باشید، با توجه به شدت فعالیتی که دارید، یک کربوهیدرات ساده مثل قند یا شکلات همراهتان باشد تا در صورت افت قند مصرف کنید.

از ورزش کردن در شب خودداری کنید زیرا باید از بین ورزش تا خواب شما حداقل 4 ساعت زمان بگذرد تا اگر دچار افت قندخون شدید این افت قندخون در خواب اتفاق نیفتد زیرا خطرناک است.

بعد از ورزش حتما نوشیدن مایعات را فراموش نکنید بهتر است از مایعاتی مانند شیر و شکلات ترکیب شده استفاده کنید این نوشیدنی به دلیل داشتن کربوهیدارت و پروتئین میتواند انرژی شما را افزایش دهد.

در این مقاله سعی کردیم به موضوع ورزش در بیماران دیابتی بپردازیم. این که شما چه ورزشی را با چه شدتی انجام دهید، بستگی به شرایط جسمی شما و توصیه پزشکتان دارد. هر بیمار دیابتی، باید پیش از انتخاب ورزش مورد نظر با پزشک معالج خود مشورت داشته باشد.

همان طور که گفته شد قبل از هر گونه فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید و همچنین دقت داشته باشید که قبل و بعد از ورزش حتما قندخون خود را اندازه بگیرید تا بتوانید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید زیرا ممکن است دچار افت شدید قند خون شده و نیاز به مراقبت های فوری داشته باشید.

نکته دیگر اینکه بعد از تمرین ورزشی به دلیل تعریق که باعث جذب بالای انسولین و افت شدید قند خون می شود بهترین ناحیه برای تزریق انسولین شکم است.

همچنین توجه داشته باشید قیمت دستگاه تست قندخون در کیفیت آن تاثیر چندانی ندارد بهتر است درباره تفاوت کیفیت دستگاه با پزشک متخصص مشورت کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله مطالب مفیدی کسب کرده باشید و به شما در کنترل بیماریتان کمک کند. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ورزش برای افراد دارای فشار خون باید چگونه باشد را مطالعه کنید تا در مورد تاثیر ورزش در کنترل فشار خون اطلاعات مفیدی کسب کنید.

22 دیدگاه در “ورزش برای افراد مبتلا به دیابت باید چگونه باشد؟

  1. لیلا گفت:

    مثل همیشه عالی بود.

    1. عرفان طب گفت:

      با تشکر از توجه شما مخاطب عزیز خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته است

  2. بنفشه خاکسار گفت:

    ورزش هایی با تحرک بالا چی اونا مشکلی ندارن؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام خدمت شما کاربر عزیز، در هنگام انجام فعالیت ورزشی بهتر است ضربان قلب خود را به صورت تدریجی افزایش دهید تا مشکل خاصی ایجاد نشود به دلیل وجود احتمال افت قند بهتر است مقداری ماده غذایی شیرین به همراه خود داشته باشید

  3. کاملیا گفت:

    دویدن چطور؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و تشکر از شما کاربر عزیز، دویدن مشکلی ایجاد نمی‌کند اگر همواره تحت نظارت پزشک این فعالیت انجام شود

  4. سما گفت:

    تشکیل عضله روی سطح قندخون تاثیری داره؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر عزیز، بله تشکیل بافت عضله باعث متعادل شدن سطح قندخون می‌شود

  5. مجتبی گفت:

    پیاده روی در هوای گرم می تواند اثرات منفی روی دیابت داشته باشد؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و سپاس از شما کاربر عزیز، بله چرا که پیاده روی در گرما موجب از دست رفتن آب بدن شده که این مورد برای افراد دیابتی می‌تواند مضر باشد

  6. مینا گفت:

    افراد دیابتی حتما باید تغذیه تحت نظارت پزشک داشته باشن؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم، بهتر است که تغذیه افراد دیابتی تحت نظارت پزشک متخصص باشد تا از آسیبات احتمالی جلوگیری شود

  7. خلیل گفت:

    ورزش تای چی به دیابت کمک میکنه؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر عزیز، بله انجام تمرینات ورزشی از جمله تای چی با مشورت پزشک به دیابت کمک می‌کند

  8. امیر گفت:

    چگونه هنگام ورزش از زخم و تاول جلوگیری کنیم؟

    1. عرفان طب گفت:

      با سلام و عرص ادب خدمت شما کاربر عزیز، بهتر است در این مورد با پزشک مشورت های لازم را به عمل آورید استفاده از کفش مناسب و رعایت کردن نحوه درست انجام تمرینات نیز می تواند بر این مورد تاثیر گذار باشد

  9. بیتا گفت:

    ورزش های هوازی برای کنترل دیابت مناسب هستند؟

    1. عرفان طب گفت:

      بله ورزش های هوازی میتوانند در کنترل دیایبت مؤثر باشند.

  10. بهنام گفت:

    سلام شنا کردن برای دیابت خونه

    1. عرفان طب گفت:

      سلام خدمت شما بله شنا کردن برای افراد دیابتی مفید است.

  11. هانیه جوادی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات کامل

    1. عرفان طب گفت:

      سلام ممنون از شما امیدواریم مفید بوده باشند میتوانید دیگر مقالات سایت را هم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *