ارتوپدی و توان بخشی, مقالات

روش تشخیص بیماری ها از روی پا

تشخیص بیماری از پا

پا عضو مهمی در بدن محسوب می‌ شود چرا که اگر فرد هر بیماری که در بدن خود داشته باشد در اکثر موارد، در ناحیه‌های مختلف پا به وجود می ‌آید به این واسطه در طب سوزنی یا ماساژ این عضو را بسیار مدنظر قرار می ‌دهند هنگامی‌ که کف پاهایتان بعد از یک ماساژ چند ساعته احساس سبکی می‌ کند این ریلکسی را در تمام اعضای بدن خود حس می‌ کنید گویی که هزاران خستگی و درد از بدن شما رها شده است.

شما می ‌توانید از طریق پا به وجود بعضی از بیماری‌هایی چون نقرس، سرطان پوست، فشار خون، بیماری قلبی و سایر موارد پی ببرید، باید به پای خود بسیار توجه کنید و برای سلامتی آن کوشا باشید.

تشخیص بیماری

 

تشخیص بیماری ها از روی پا چگونه است؟

_اگر کف پا ترک برداشته و پوسته‌پوسته شده است و هرچقدر پا را مرطوب می‌ کنید یا به آن آبرسان می‌ زنید اما تاثیری ندارد ترک پا و پوسته شدن آن نشانه‌ی مشکل تیروئید در بدن است هنگامی که غده تیروئید به‌ خوبی هورمون ترشح نمی ‌کند باعث خشکی پوست در صورت و مخصوصا کف پاها می ‌شود.

_اگر موهای روی انگشتان پا ریخته شد یا کاهش یافت نشان‌دهنده‌ی بیماری در رگ‌های خونی است هنگامی که گردش خون به‌خوبی در بدن جریان ندارد مشکل عروقی موجب کاهش مو از روی انگشتان پا شده و دردی را در ناحیه‌ی پاشنه‌ی پا به وجود می‌ آورد.

_اگر رنگ انگشتان و ناخن پا بنفش شود یا پوست پا بی‌روح و سرد و براق گردد نشان‌دهنده‌ی کم‌خونی در بدن است.

_زخم‌هایی که با گذشت زمان طولانی هنوز بهبود نیافته است یا روزبه‌روز بدتر می‌ شود نشان‌دهنده‌ی دیابت در بدن می ‌باشد هنگامی‌که قند خون فرد بیش از حد بالا می ‌رود پای او به‌طور ناگهانی زخم می ‌شود یا سوراخ می ‌گردد. برای تشخیص این بیماری فرد میتواند قندخون خود را با استفاده از دستگاه قندخون اندازه گیری کند.

_اگر انگشت شست بزرگ شود و هنگامی که راه می‌روید یا به آن دست می ‌زنید بسیار دردناک است این از علائم‌ وجود بیماری نقرس در بدن می ‌باشد معمولا افرادی که دائم‌الخمر هستند یا گوشت قرمز زیادی مصرف می‌ کنند احتمال ابتلا به نقرس در آن‌ها بسیار زیاد است.

_اگر زیر ناخن‌های پا خط‌ های ریز کوچک به‌صورت مویرگی ایجاد شود نشان‌دهنده‌ی عفونت در دیواره‌ی قلب می ‌باشد به این‌ معناست که رگ‌ها آسیب دیده‌اند.

درد پا

_اگر پای طرف به شکل سر چماق شده باشد به آن‌ پای چماقی می ‌گویند در واقع بروز چنین اختلالی نشان‌ دهنده‌ی بیماری قلبی یا سرطان ریه، عفونت حاد ریوی و بیماری روده‌ای است این نوع از بیماری‌ها موجب بالا رفتن جریان خون در رگ‌های کوچک پا شده درنتیجه بافت‌ها متورم می ‌شوند و شکل گردی را شبیه به چماق به پا می ‌دهند.

_بیماری پسوریازیس موجب می‌ شود که ناخن‌های پا منحنی گردد زمانی که شیارها و سوراخ­های ریزی در پا به وجود می ‌آید بیماری پوستی را نشان می ‌دهد.

_اگر ناخن پا دچار فرو رفتگی شود یعنی قاشقی شکل گردد نشان‌دهنده‌ی کمبود خون و کمبود حاد آهن در بدن است در اکثر موارد ناخن‌های قاشقی شکل در نوزادان در اوایل زندگی آن‌ها دیده می ‌شود که بعد از رشد بیشتر و تغذیه‌ی بهتر و مصرف ویتامین‌ها و آهن بهبود می ‌یابد.

_درد در کف پا می ‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری قلبی و عروقی و دیسک کمر، آرتروز و حتی بیماری در عضلات و ماهیچه‌های پا باشد اگر خارپاشنه پا هم دارید می ‌تواند موجب درد کف پا شود.

_علت درد در پاشنه‌ی پا فشار در تاندون پا یا استفاده از کفش‌های نامناسب و محکم قدم بر داشتن است قدم‌های محکم موجب فشار به پاشنه‌ی پا می ‌شود بهتر است که در انتخاب کفش دقت کافی به خرج دهید و در کفش های خود ازکفی طبی استفاده کنید و قدم‌هایتان را کمی راحت‌تر و سبک‌تر بردارید.

_اگر فرد به بیماری لگنی یا زانودرد دچار باشد درد پا را به همراه خواهد داشت و به‌ علاوه بیماری‌های عصبی چون ام‌اس هم موجب ایجاد درد در ناحیه‌ی پا می‌ شود، دیسک کمر و دیسک گردن به‌طوری که حاد باشد باعث درد در پا می ‌شود.

_اگر در زمان راه رفتن احساس ضعف در عضلات پا یا بی‌حسی و کرختی در ماهیچه‌های پا می ‌کنید رگ‌های خونی تنگ و کوچک شده است و دچار شریان‌های محیطی شده‌اید این بیماری سرمای بیش از حد در ماهیچه‌های پا به وجود می ‌آورد.

_اگر پای شما در هنگام راه رفتن و ورزش کردن به‌ سرعت دچار گرفتگی عضلات می ‌شود نشان‌دهنده این است که الکترولیت بدن شما کاهش یافته بهتر است که مواد غذایی که سرشار از ویتامین و سدیم و کلسیم و پتاسیم است مصرف کنید، این املاح معدنی در موز و سیب‌زمینی بسیار زیاد است روزانه مصرف دو عدد سیب‌زمینی یا در هفته مصرف دو عدد موز موجب تامین مواد معدنی در بدن می‌ شود.

قوزک پا

 

_اگر رباط پای شما کشیده شود یا حتی پاره گردد قسمتی که آسیب دیده است دچار تورم‌ می‌ شود که این ورم ماهیچه با درد همراه است در این مواقع راه رفتن با قسمت آسیب‌دیده بسیار مشکل می ‌باشد بهتر است که محل را تا یک روز کامل کمپرس یخ نمایید پس از آن با ژل گرم از درد آن بکاهید درصورتی که بعد از چند روز بهبود نیافت به پزشک‌ متخصص برای درمان مراجعه کنید.

_یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌ توان از طریق پا متوجه شد، رگ‌های متورم و ریز و بنفش و کبود رنگ روی ماهیچه‌های پا است به این نوع از رگ‌ها، رگ‌های واریسی گفته می ‌شود که در اثر وزن بالا یا افزایش سن، فشار زیاد روی پاها، ایستادن‌های طولانی مدت به وجود می ‌آید. که میتوان برای رفع این مشکل از جوراب واریس استفاده کرد.

در این نوع از بیماری احساس سوزش، ضربان در ماهیچه‌ها و گرفتگی پاها می‌ کنید.

واریس

برای آشنایی با دیگر مشکلاتی که در ناحیه پا ایجاد میشود میتوانید مقاله رایج ترین مشکلات پا و شیوه های درمان آن مطالعه کنید که هم بتوانید آنها را درمان کنید و هم از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنید.

روش‌های درمان خانگی درد پا:

شما می ‌توانید با چند روش خانگی دردهای پا یا کف پا را به حداقل رسانده و تا درمان و بهبودی آن پیش بروید یکی از این روش‌ها در صورتی ‌که درد در کف پاها است قرار دادن پاها در تشت آب گرم است اگر درد در قسمت‌های دیگر پا اعم از مچ یا ساق و ران‌ها است حمام آب گرم کمک زیادی در کاهش درد می ‌نماید.

روش دیگر نرمش دادن پا با حرکات کششی است می ‌توانید انگشتان پای خود را ده بار در ده ثانیه به سمت عقب نگه دارید و سپس به سمت پایین خم کنید و این روند را برای خم کردن انگشتان‌ پا می ‌توانید انجام دهید.

روش دیگر استفاده از کمپرس‌های یخ و گرم است تا درد کاهش یابد و با مصرف داروهای ضدالتهاب و مسکن می ‌توانید درد را بهبود دهید، معمولا درد با انجام دادن تمام این مراحل تسکین می ‌یابد.

2 دیدگاه در “روش تشخیص بیماری ها از روی پا

  1. مهدیه گفت:

    سلام زخم پایی که خوب نشه و چرک کنه دلیلش چیه؟

    1. عرفان طب گفت:

      سلام خدمت شما میتواند به دلیل بیماری دیابت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *